Waarom is Google Mobile First in 2019 zo belangrijk?

We staan ermee op en gaan ermee slapen: ons mobieltje.  Zelfs op het toilet gaat ‘ie mee om de tijd te doden. De kans je dit artikel leest, terwijl je op de wc van je kantoor zit, is groot. Mobiel is nou eenmaal dé trend van nu. En toch zijn nog lang niet alle websites geoptimaliseerd voor deze kleine apparaatjes. Het is tijd om in te zien dat desktop-designs niet meer volstaan en dat simpelweg vertrouwen op responsive designs ook niet genoeg is. Google Mobile First mag anno 2019 niet meer vergeten worden. Wij vertellen je graag meer over mobile first.

Wat is mobile first?

De term ‘mobile first’ staat voor een strategie of methode binnen de wereld van webdesign. Er wordt vooral gepraat over ontwerpen die zijn afgestemd op de mobiele gebruiker. Dit kan een smartphone zijn, maar ook een tablet of phablet (grote telefoon). Bij mobile first-ontwerpen wordt de bezoeker op een mobiel apparaat als uitgangspunt genomen. Belangrijk om te weten is dat mobile first-ontwerpen (meestal) niet afwijken qua inhoud. De content is hetzelfde, alleen wordt het anders weergegeven. Dat begint bij de bouwer.

In de meeste gevallen worden websites gebouwd door en voor desktopgebruikers. In principe kunnen deze ontwerpen prima worden vertoond op een mobiel of tablet. Dit omdat websites bijna altijd responsive zijn. Door de ‘responsiveness’ van een website worden de kolommen en blokken onder elkaar vertoond, zodat teksten en afbeeldingen ook op mobiel goed te lezen zijn.  Bij mobile first draait de webdesigner het om. Hij of zij begint te bouwen voor een mobiele website, nog vóórdat er gekeken wordt naar de desktopvariant.

Een betere website met mobile first

Een responsive website is vaak goed te lezen op verschillende apparaten, maar niet altijd even prettig in gebruik. Met mobile first weet je zéker dat smartphone-bezoekers de juiste site in beeld krijgen. Daarnaast helpt mobile first óók bij het rangschikken van de belangrijkste informatie. Niet iedereen zit te wachten om een ellelange ‘Over Ons’-tekst te lezen op mobiel. Door over te stappen naar mobile first is het makkelijk in kaart te brengen hoe je met weinig woorden tóch veel kunt zeggen. De internetgebruiker heeft tenslotte een korte spanningsboog.

Waarom mobiel first niet zomaar een trend is

Op dit moment is het marktaandeel van Google in Nederland voor de smartphone 98,56%. Dit is de reden dat Google er steeds vaker voor kiest om mobiele websites als eerste te indexeren, ook wel ‘Mobile First Indexing’ genoemd. De mobiele versie van jouw website wordt steeds belangrijker. Wil je hoog scoren in de zoekresultaten? En wil je jouw klanten goed kunnen helpen? Dan is het tijd om de desktop variant los te laten.

6 manieren om je website (makkelijk) mobile-first te maken:

Dus Mobile First Indexing betekent kort maar krachtig: het indexeren van een mobiele website, zowel inhoud als gebruiksvriendelijkheid, nog vóór de desktop variant. Mocht jouw website nog niet mobielvriendelijk zijn kun je hier gelukkig zelf wat aan doen.

1. Schrap het onbelangrijke

Schrap wat je niet belangrijk vindt en schrap nu nóg meer. Jouw website draait niet (alleen) om wat je wilt zeggen, maar ook om wat de bezoeker wil lezen. Minimaliseer en converteer.

2. Zorg dat je CTA’s werken

Leuk, een mobielvriendelijk homepagina. Maar hoe zit het met je landingspagina’s? Elke call-to-action-knop moet namelijk uitkomen op een pagina die dezelfde look & feel heeft als de instappagina.

3. Kort en vlot

Mobiel is niet meer hetzelfde al sms-en met je Nokia 3310. Alles moet snel en probleemloos. Een webshop met 200 producten op één pagina? No way! Probeer te werken met overzichtelijke knoppen, filters en laat de leuke ‘foefjes’ achterwege.

4. Design is niet onbelangrijk.

Sterker nog, een goed mobielvriendelijk design kan hét verschil gaan maken. Van het lettertype tot de achtergrondkleuren moet de mobiele website één geheel vormen. Probeer ook altijd een eigen stijl te creëren, die terugkerende bezoekers herkennen.

5. Mobile-first gaat snel

Een goede website is een snelle website. En een snelle mobiele website is onverslaanbaar. Voor zowel de gebruiker als de zoekmachinerobots is paginasnelheid onmisbaar. Weet je nog, Mobile First Indexing?

6. Blijf constant testen

De telefoon van morgen is niet hetzelfde als die van vandaag. Met slechts één nieuwe update of instelling kan een toestel namelijk compleet anders met een website omgaan. Een handige tip om dit in de gaten te houden is met rapport in Google Analytics die inzicht geven in de verschillende apparaten, browsers en besturingssystemen.

Mobile first websites van Dlogic

Ook bij Dlogic is de kracht mobile first niet ontgaan. Ben je op zoek naar een website die helemaal future-proof is? Doe dan een aanvraag en ontdek wat mobile first voor jouw merk, bedrijf of onderneming kan betekenen. Al onze websites worden namelijk gemaakt om zo efficiënt mogelijk nieuwe en terugkerende bezoekers aan te trekken.