Stop met schreeuwen; start met Inbound marketing

In de tijd dat transparantie en authenticiteit een belangrijke peiler zijn voor elk bedrijf die (online) succes willen behalen wordt inbound marketing steeds belangrijker. Maar wat is Inbound marketing eigenlijk? En, hoe zet je Inbound marketing in voor jouw bedrijf?

inboundWat is Inbound marketing?

‘’ Inbound Marketing is marketing met een magneet (Pull). Inbound Marketing is gebaseerd op content die potentiële klanten aantrekt en blijft voeden totdat de klant bereid is een aankoop te doen. ‘’

Deze korte uitleg geeft eigenlijk direct aan wat Inbound marketing inhoudt. Door te inventariseren wat je potentiële klanten nodig hebben kun je begrijpen hoe je deze klanten kunt bedienen en deze antwoorden op het juiste moment en op de juiste plek kunt aanbieden.

Waar zorgt Inbound marketing voor?

Over het algemeen is Inbound marketing waardevol voor:

  • Klanten vinden je sneller
  • Ze willen contact met je opnemen tijdens het aankoopproces
  • Je de aandacht van je klant verdient omdat je meerwaarde biedt
  • Je bouwt vertrouwen op richting de klant
  • Commerciële boodschap met waarde
  • Efficiënt en effectief

Deze 6 punten zijn voor elk bedrijf van waarde en doordat Inbound marketing, mits op de juiste manier ingezet, voor alle 6 de punten zorgt is het een zeer interessante strategie voor elk bedrijf.

Prosos_InboundMarketing

De voordelen van Inbound marketing

Naast dat Inbound marketing zorgt voor de bovengenoemde punten brengt het, kort samengevat, nog eens een aantal belangrijke voordelen met zich mee:

  • Groter bereik bij je buyer persona’s
  • Meer gratis bezoekers/betere vindbaarheid
  • Hogere conversie
  • Lagere CPC (Cost per Click)
  • Beter Imago

Wat deden we vroeger?

  • Outbound marketing
  • Eenzijdige communicatie (Pushen)
  • Cold calling (Niet gesegmenteerd)
  • Klassieke reclame (Kijk mij, koop mij)
  • CPM Ads (Niet gesegmenteerd)
  • Reclame werkt..?!? Ik adverteer dus groei?

Koop mijn product!!

Vroeger, toen de hoogte van de marketingbudgetten vaak nog bepaalde hoeveel zendtijd je kreeg of hoeveel advertentieruimte je in kon kopen, was outbound marketing nog interessant. Door te schreeuwen hoe goed je was werden potentiële klanten overtuigd om bij jou te kopen, de concurrentie was immers niet zichtbaar en vindbaar. Hedendaags kunnen mensen door het gebruik van het internet zoeken wat ze nodig hebben. Je dient dus vindbaar te zijn op de plekken waar je klanten zoeken. LinkedIn? Google? Facebook? Een goede contentstrategie is hierbij van belang.

Door antwoord te geven op vragen laat je zien hoe goed je bent in plaats van te schreeuwen dat je zo goed bent.

Een praktijkvoorbeeld

Een prachtig voorbeeld is de stad Sao Paolo in Brazilië. De metropool en hoofstad van Brazilië werd door een beslissing van de stad ineens ‘Reclamevrij’. Alle buitenreclame moest het veld ruimen en ondanks stevige protesten van het bedrijfsleven werd er een complete verschuiving gemaakt. Binnen de kortste keren was de stad ‘reclamevrij’, waardoor bedrijven heel anders om moesten gaan met de mogelijkheden. Schreeuwen richting de klanten kon niet meer, tenminste niet middels de reclameborden.

Wat er gebeurde is uniekinbound-marketing-graphic

Er vond een verschuiving van marketingbudgetten plaats van offline naar online & mobile marketing. Campagnes werden creatiever en er ontstonden meer guerrilla acties. En naast dat alles is één specifieke vorm van marketing belangrijker dan ooit; mond-op-mond reclame.

Mensen vertellen met een grote glimlach tegen de documentairemakers dat ze met een veel rustiger gevoel door de stad te lopen en trots zijn op hun stad. Het aantal (commerciële) prikkels per dag is flink afgenomen en de mensen hebben een prettigere ervaring. Omdat een groot deel van de omzet van bedrijven & detailhandel in Sao Paulo nu komt uit de positieve mond-op-mond reclame is er meer focus komen te liggen op een goede dienstverlening, een hoge mate van klantgerichtheid en doelgerichte, creatieve campagnes.

In dit artikel (http://www.verspers.nl/artikel/join/1482/de-strijd-om-de-gevels-van-sao-paulo/#.VpzIKfkrLIV) lees je hoe kunstenaars en commercie tegen elkaar streden als het gaat om de witte muren die ineens beschikbaar waren. Maar bovenal laat dit prachtige en unieke voorbeeld zien dat bedrijven ineens creatiever moeten zijn, mensen rustiger over straat kunnen en dus beter kunnen nadenken over aankoopbeslissingen. Hopelijk denk je er nu nét zo over. Want door kennis te bieden en potentiële klanten te helpen zullen mensen een veel fijnere route afleggen wanneer ze je product of dienst afnemen. En wanneer een koper een fijn gevoel overhoudt aan de aankoop heb je ook een veel grotere kans om in de toekomst deze klant weer te ontvangen. En ook dat verhoogt je conversie.

Ik ben benieuwd: Ben jij al gestart met Inbound marketing?