Vooruitblikken van Dlogic: De webdesign trends van 2019

Er staat weer een nieuw jaar voor de deur. Ook in de wereld van webdesign betekent dit een jaar met nieuwe inzichten, ontwikkelingen en trends. In het afgelopen jaar zagen we veel websites die gebruik maakten van sterke contrasten (duotone), geometrische lettertypes en verticale video’s. Maar wat zijn de webdesign trends 2019? Dlogic kan je alvast vertellen dat deze website trends ongetwijfeld vaak aan bod gaan komen in websiteland.

Mobile-first

In 2018 maakte meer dan de helft van de internetgebruikers gebruik van een mobiele telefoon. De kans is groot dat ook jouw website op een klein scherm is bekeken. Hoe jouw website eruit ziet op mobiel is dus steeds belangrijker. Normaal gesproken wordt een website ontworpen voor desktop, om vervolgens dat ontwerp aan te passen aan mobiel. Mobile-first draait het nét even om. Zoals de naam al suggereert, wordt een website ontworpen met mobiel als uitgangspunt. Deze trend wordt ook beloond op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Google indexeert namelijk steeds vaker éérst de mobiele versie van een site. Geen overbodige luxe dus, dat mobile-first.

webdesign trends 2019: chatbot

Chatbots

De laatste jaren is het praten tegen chatbots steeds normaler. Of je nu chat met een restaurant op Facebook, of een klacht hebt voor jouw mobiele provider, de kans is groot dat er éérst een chatbot tegen je begint te praten. Chatbots en machine learning gaat zich in 2019 nóg meer ontwikkelen. Websites weten zo vaak al wat je zoekt doordat er eerdere interacties zijn geweest met het bedrijf.  Webcare wordt elke dag steeds sneller en efficiënter dankzij deze nieuwe technologieën.

Video headers

Aangezien de laadtijd van jouw website ontzettend belangrijk is, zou je denken dat een prominente video boven in beeld geen goed idee is. Maar het tegendeel is waar. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat een video header het conversiepercentage van een website aanzienlijk vergroot. Wanneer bezoekers op jouw website komen en een video zien, dan is de kans groter dat ze blijven hangen. Dit komt doordat een video in een korte tijd de aandacht weet te trekken. En hoe langer ze blijven hangen, des te hoger de kans op conversie is. Uiteindelijk zorgt een video dus voor meer omzet, langere sessies en meer interactie.

Kinetische typografie

Een trend die in het verlengde van video headers ligt is kinetische typografie. Klinkt ingewikkeld, maar wat hier eigenlijk mee wordt bedoeld is tekst die beweegt. Steeds meer websites gebruiken bewegende typografie. Deze techniek leidt namelijk tot meer interactie met de bezoeker en trekt direct de aandacht. Let wel op dat de coole effecten niet te snel of te langzaam bewegen. Je wilt namelijk niet dat bezoekers de boodschap missen of verveelt raken.

Brutalisme

Brutalistisch webdesign is het tegenovergestelde van minimalistisch, een stijl die doorgaans veel gebruikt wordt. Brutalisme zet gebruiksvriendelijkheid op een tweede plaats en kijkt vooral naar creatieve collages, chaotische lay-outs en unieke stijlen. Dit is iets wat wel in lijn moet liggen met jouw bedrijf. Let dus goed op wat jouw doelgroep aanspreekt en speel hierop in.

webdesign trend 2019: brutalisme

De webdesign trends 2019

Al met al zien we volgend jaar veel nieuwe trends die verkend gaan worden. Op het gebied van webdesign is 2019 een jaar waarin websites grenzen op gaan zoeken. Van meer bewegende beelden tot unieke kleurcontrasten: als het bij jouw doelgroep past, aarzel dan niet om nieuwe dingen uit te proberen.

Weten hoe jouw website het verschil kan gaan maken of welke webdesign trends 2019 bij jou past? Neem dan contact op met Dlogic. Wij helpen je graag verder met het vinden van een passende stijl en creatief ontwerp.