Hoe schrijf je goede website content?

Om op te vallen met je website is het belangrijk dat je gebruik maakt van goede website content. Je wil tenslotte onthouden worden. Want hoe mooi je website ook lijkt, wanneer je content niet goed is heb je er niets aan. Het levert je uiteindelijk géén conversie op. Hoe je dat aanpakt? In dit artikel leggen we je uit waarom goede content zo belangrijk is en delen we vier concrete website content tips waarmee je direct zelf aan de slag kunt.

Tip 1: Goede website content zorgt voor een hogere conversie

Bij de ontwikkeling van je website is het belangrijk om te weten dat goede website content nodig is om je klant actie te laten ondernemen. Of dit nu een aanmelding voor een nieuwsbrief of een aankoop is: goede content levert uiteindelijk hogere conversie op. Wat veel mensen vergeten is dat jij, de ondernemer, degene bent die zorgt voor die conversie. Dit is geen gevalletje afwachten: jij staat aan zet!

Hoe je dit doet? Zorg ervoor dat je tekst actief geschreven is. Gebruik zogenaamde Call-To-Actions (CTAs), waarin je de klant vraagt om iets te ondernemen. Denk aan ‘klik hier’, ‘meld je nu aan’ en ‘lees ook dit artikel’. Hierdoor moedig je de klant aan. Soms is dat nét het laatste zetje dat hij of zij nodig heeft. Maak deze CTAs kort maar krachtig en versterk ze door de vormgeving van je website te gebruiken. Een contrast kleur achter de CTA of de CTA in de vorm van een button versterkt het geval van ‘moeten’ klikken nog meer. Grote kans dat jouw klant actie onderneemt.

Tip 2: Goede website content voorziet in de behoefte van je klant

Voorzien in de behoefte van je klant is natuurlijk iets waar je continue mee bezig bent, maar vergeet hierbij ook je content niet. Goede content zorgt ervoor dat je klant krijgt waar hij of zij naar op zoek is: informatie. En wanneer de klant goed wordt voorzien van informatie, is de kans groot dat hij/zij dit deelt waardoor jij uiteindelijk meer traffic zult genereren.

Maar hoe pak je dat aan?  Want iedere klant is anders, toch? Als het goed is weet je welke doelgroep je aan wilt spreken met jouw website content: schrijf ook op deze manier. Verdiep, vóórdat je begint met schrijven voor het web, je in wat jouw doelgroep wilt weten en hoe je hen het beste aanspreekt. En nog belangrijker: neem niet klakkeloos allerlei zoektermen over in je content om zo beter in de zoekmachine te scoren. Slechte websites doen vaak aan het spammen van zoekwoorden. Dit maakt je tekst onleesbaar en zal de klant sneller afstoten dan aantrekken.

Schrijf dus vooral voor je lezer en niet alleen voor de zoekmachine. Gebruik een zoekwoord niet te veel en wees creatief in hoe je de zoekwoorden verwerkt in je tekst. Maak daarnaast een overzicht van welke onderwerpen je zou willen behandelen. Sommige onderwerpen zullen nog niet ver genoeg uitgedacht zijn om daadwerkelijk uit te werken, maar zo ben je er in ieder geval al mee bezig en kun je deze onderwerpen langzaamaan uitbouwen tot goede content.

Tip 3: Goede website content zorgt voor vertrouwen

Wanneer je zelf op zoek bent naar informatie over een bepaald onderwerp, is de kans groter dat je blijft hangen op een website waar overtuigend wordt geschreven, dan op een website waar iets halfbakken wordt uitgelegd. Belangrijk is dus om tijdens het schrijven van website content uit te gaan van je eigen kracht. Wees overtuigend en laat je autoriteit zien.

Als jij professional bent op het gebied van bijvoorbeeld copywriting, mag je hier ook op die manier over schrijven. Gebruik dus beter ‘Dit is de beste manier’ in plaats van ‘Je zou kunnen denken aan’. Ontwijk vakjargon en draai niet heen om wat je zeggen wil. Maak naast sterke tekst ook gebruik van kwalitatief goede bronnen en link hiernaar door middel van een hyperlink. Goede webteksten zijn duidelijk en geven genoeg richting zonder veel woorden te bevatten. Kort, maar krachtig.

Tip 4: Goede website content scheelt jou werk

Op het moment dat je je website content op orde hebt, kan dit je ontzettend veel tijd besparen. Hoe dan? Content waar voldoende aandacht in is gestoken kan vaker worden opgehaald, dit noemen we Evergreen-content, omdat de kern van het artikel hetzelfde is. Zorg dat je de content zo schrijft dat het na een aantal maanden of zelfs jaren nog steeds werkbaar is. Gebruik dus niet te veel dingen als ‘vorige week lazen we nog’ of ‘in 2019 geldt dat’. Zo maak je het alleen maar lastiger (en tijdrovender) voor jezelf om de geschreven content te hergebruiken.

Wat daarnaast ook tijd kan opleveren is om in een artikel door te linken naar andere artikelen. Dit zorgt er (onbewust) voor dat je niet in elk artikel weer alles uit hoeft te leggen. Voorbeeld: ‘Maak gebruik van Call-to-actions’, met als doorlink: ‘Hier lees je alles over Call-to-actions.’ Dat scheelt een hoop onrust voor de lezer en stiekem zorg je er zo ook voor dat de lezer langer op jouw website blijft.

Onderschat nooit de kracht van goede website content

Zo, tijd om te beginnen met het optimaliseren van jouw website content! Houd in ieder geval de volgende punten in je achterhoofd bij het schrijven van je content:

  • Schrijf kort maar krachtig en gebruik CTA’s;
  • Praat over de problemen van jouw klant;
  • Maak gebruik van een actieve schrijfstijl en creëer autoriteit;
  • Stel content samen dat hergebruikt kan worden.

Belangrijk om te onthouden dat schrijven schrappen betekent. En dat de beste content vaak kort maar krachtig is. Het hebben van een mooi design is één, maar het vullen met sterke content maakt het pas écht af. Investeer daarom altijd in het complete plaatje en de juiste communicatie. Alleen op deze manier kun je groeien als bedrijf én als persoon.

Wil jij de volgende stap maken en gaan voor het complete plaatje met sterke design én de juiste teksten? Vraag dan dat wij voor jou kunnen betekenen. Dit kan door een mailtje te sturen naar info@dlogic.nl